Tre tiår på samme Bibelskole!

 
s 4-5 Thor Fremmegård.jpg
 
 

Thor Fremmegård 30 år på Fjellheim Bibelskole 

Thor Fremmegård er inne i sitt 31. år som bibelskolelærer ved Fjellheim (Fra 2003-2017 var han også rektor) og det er mange som er takknemlige for det Thor har betydd for skolen og elevene han har møtt igjennom alle disse årene. Thor har ikke tenkt å slutte enda, men vi på Fjellheim hadde lyst å gjøre litt stas på en person som har lagt ned så mye arbeid og krefter ved Fjellheim.  

Thor ble ferdig utdannet fra Fjellhaug misjonsskole i 1981 og reiste nordover sammen med Sigrun i 1982. Han begynte først på Soltun Soldathjem som bestyrer. I 1986 flyttet familien til Bodø. Da reiste han som forkynner i hele Nord-Norge. I 1989 snudde de retningen mot Tromsø og Fjellheim.  

Thor, hadde du trodd at det skulle bli 30 år ved Fjellheim når du begynte ditt første år her?  

Jeg hadde nok ingen klar tanke i starten om hvor lenge jeg skulle være på Fjellheim, men jeg opplevde det å bli lærer på Fjellheim som å komme hjem! Det å holde på med bibelundervisning, lå mitt hjerte nær. Og jeg har opplevd det veldig meningsfullt å være sammen med ungdommer gjennom et helt år. Jeg har også hele tiden trivdes godt med den kombinasjonen vi har på Fjellheim med undervisning på skolen og samtidig mange dager på reise/praksis rundt omkring i Nord-Norge og Nordkalotten og etter hvert til ulike misjonsland. Så årene har gått fort! 

Det har ikke bare vært oppturer ved Fjellheim. Mange motbakker har det sikkert vært på ulike områder. Hva har motivasjonen vært å stå i denne tjenesten år etter år? 

Jeg har en trygg overbevisning om at Fjellheim Bibelskole er villet av Gud. Gjennom hele Fjellheim sin historie, ikke minst i mere krevende perioder, har det kommet mange tydelige «håndtrykk» fra himmelen. Det gir motivasjon! For min del så er nok også et personlig grunnleggende kall fra Gud til en slik tjeneste en drivkraft.  

En annen motivasjon er å se hva Guds Ord/evangeliet gjør med mennesker gjennom et skoleår. Dette har jeg fortsatt lyst til å være en del av. Så er det veldig motiverende å oppleve all den forbønn vi er velsignet med fra mange Fjellheimvenner. Og endelig gir det motivasjon når elever takker for det som de har fått gjennom min tjeneste der. 

Det å være 30 år et sted setter spor i deg. Hva har disse årene betydd for deg som person?  

Jeg var nok mere usikker på meg selv som person de første årene. En utbrenthetsperiode på slutten av 90-tallet gjorde at jeg senere kunne snakke åpnere om vanskelige ting i livet. Jeg håper også at jeg har vokst gjennom disse årene i å vise respekt for andre mennesker, ikke minst de ulike elever som kommer til skolen. Hver elev er unik, og det har betydning for hvordan jeg skal møte den enkelte.  

Ellers så tenker jeg at årene som rektor også var viktig for meg. Jeg måtte få en videre kunnskap om økonomi og byggeprosjekter, ansettelser og personalbehandling, lovgivning, skoledrift m.m. som jeg ikke hadde tidligere. Noe jeg har erfart som viktig på en slik institusjon er at vi står sammen i et felles mål. Samtidig er det viktig at hver enkelt ansatt opplever en god frihet til å arbeide med det som en brenner for. Da kan vi sammen nå lengst! 

Hva er den største forskjellen å være bibelskolelærer i 1990 og 2020? Ligner elevene på hverandre, de som er nå og de som gjekk for 30 år siden? 

Den største ytre forskjellen er jo at vi i en del år hadde en liten bibelskoleklasse. Vi var mange når vi var 20. Noen år var det under 10 elever.  I de senere år, har jo klassene vært betydelig større.  

Ellers så synes jeg elevene har blitt snillere og snillere. Derfor har jeg ofte sagt: «Dette kullet er det beste vi har hatt». Elevene de siste årene står overfor andre utfordringer i dag enn tidligere når det gjelder å forsvare kristen tro og kristen etikk der de lever. Det gir nye utfordringer til oss som lærere. 

Og det er nok merkbart at elever de senere årene er noe mere sårbare i forhold til selvbilde, psykisk helse og «vonde» opplevelser i oppvekst. Det gjør at vi som bibelskolelærere i dag må legge mere vekt på 1.trosartikkel før vi går videre inn i andre sentrale deler av den kristne tro. 

Kan du sette noen kjennetegn på hvert av de tre tiårene du har jobbet ved Fjellheim? 

1990-2000 Mye skifte i skoleledelse. Små elevkull. Men likevel god stemning! Flytting fra de første små lokalene i Skolegata til hotellet i Storgatbakken. Mange bønnesvar som ga håp for fremtiden. 

2000-2010 Nye, gode lokaler der vi fortsatt er. Voksende elevtall. Populære Sør-Amerikaturer. Videre utbygging av skolen for å dekke fremtidige behov. Takknemlige elever som skapte godt rykte. 

2010-2020 Fjellheim utvider sin reisevirksomhet både i Norden og til flere «misjonsland» samtidig som vi profilerer på å være en «ren» bibelskole. Oppstart av 2.året BOF (bibel og formidling). 

Du har involvert deg i elevenes liv på ulike områder igjennom alle disse årene. Men en ting som mange av Fjellheims venner ikke vet er at du har fått to kallenavn. «Thor-tur og Thor-amor». Kan du gi en nærmere forklaring på dette? 

Ja, det kan jeg!  Tromsø by er omgitt med en fantastisk natur med flotte turmuligheter både sommer/høst og vinter/vår. Jeg har i mange år likt å ta med elever på turer (i senere år har nok andre overtatt mer av dette) både til fots og på ski. Når jeg ikke alltid var god til å senke farten for de «svakeste», kunne det bli «Thor-tur»!!   

Når det gjelder «Thor-amor» uttrykket så henger det nok sammen med at jeg i mange år har undervist om det 6.bud. Jeg har hatt mange timer om å «vinne seg sin ektefelle i hellighet og ære». Jeg synes tematikken har vært viktig, og jeg har ønsket å snakke ærlig om viktige, krevende spørsmål.  Det har nok vært varierende hvor mye jeg har visst om eller har vært involvert i ulike «kjæresteprosjekter» blant elevene. Men en periode da jeg var rektor, hadde vi en avtale om at de skulle komme innom rektors kontor for å få «godkjenning». Det var nå mest humor! 

Har du utviklet deg som lærer i løpet av disse 30 årene? 

Jeg har nok dessverre utviklet meg svært lite i bruk av tekniske hjelpemidler i undervisningen. Jeg bruker tavle med stikkord, forkynnende undervisning og god tid til samtale og spørsmål. Jeg håper og tror at den gode dialogen med elevene er blitt gradvis bedre.  De første årene var det nok mest «enetale»! 

Hva er det beste ved å være ansatt som lærer ved en Bibelskole? 

Noe av det fineste er jo at du ikke merker så godt at du blir eldre år for år!!!  Ellers så er jeg jo privilegert som får bruke arbeidstid til også å lese og bli kjent med ulike deler av Bibelen.  Det er mange bibeltekster jeg aldri hadde brukt så mye tid på, hvis jeg ikke var lærer på Fjellheim.  Så får jeg også veldig mye fra mine elever, fra deres liv med Jesus og fra det som de har sett av Guds uendelige nåde!! 

Har du noe viktig som du vil dele med alle Fjellheim vennene som leser dette intervjuet? 

Tusen takk for all forbønn for alle på Fjellheim, hele personalet (ikke bare lærere) og hver enkelt elev.  Be om at vi på Fjellheim får være under Guds nådige velsignelse hver dag. Jeg tror bibelskole er viktigere enn noen gang! Kanskje du kjenner noen du kan oppmuntre til å søke!   

Og så er det et bønneemne at vi også i årene som kommer får beholde så gode støtteordninger som vi tross alt har i vårt land for å drive en slik skole. 



Har du lest disse sakene?

 
 
 
Fjellheim Bibelskole